Kniekuilcyste

Een kniekuilcyste is een zwelling in de knieholte. Vaak is er hierbij sprake van een langer bestaande zwelling (hydrops) van het kniegewricht. Cysten kunnen door heel het lichaam voorkomen, maar wanneer de cyste in de knieholte zit, wordt dit ook wel Baker Cyste genoemd.

Meestal is het ontstaan van een kniekuilcyste een uiting van een andere aandoening aan de knie. Een gewricht maakt meer vloeistof als het beschadigd is. Dit kan komen door bijvoorbeeld slijtage, beschadiging of ontsteking van het gewricht. De vloeistof verspreid zich naar de knieholte door een van de openingen van het achterste kapsel. Hierdoor ontstaat de zwelling.

Bij een kniekuilcyste heeft u een strak gevoel in de knieholte en kunt u de knie lastig buigen. De zwelling kan ook pijn doen. De klachten nemen toe wanneer u de knie intensiever gebruikt. De cyste zorgt voor last bij het gebruik van de knie, bijvoorbeeld bij het lopen. Ook is de knie minder stabiel. Vaak steekt de cyste aan de achterkant van de knie uit, tussen twee spieren door. Een cyste kan ook scheuren, dit veroorzaakt pijn en een eventuele zwelling in de kuit. Een gescheurde cyste kan klachten geven die lijken op een trombosebeen.

Vaak verdwijnen de cysten vanzelf, zeker als de oorzaak van de knieaandoening wordt verholpen. Ook het regelmatig aanspannen van de kuitspieren kan helpen. Deze oefeningen (oefentherapie) kunnen het beste onder begeleiding van de fysiotherapeut plaatsvinden. Hiermee voorkomt u dat u te eenzijdig traint en er andere klachten optreden. Bij het behandelen van een kniekuilcyste wordt soms een echografie gemaakt om de diagnose te bevestigen. Als blijkt dat de cyste gescheurd is, moet er uitgebreider onderzoek worden gedaan.