Verkalking van de schouder

Verkalking van een spier is de afzetting van kalk in een spier, wat kan leiden tot verbening en botvorming in de spier. We noemen dit ook wel calcificatie. Het kan in alle pezen van het lichaam gebeuren. In de schouder worden de pezen van de Rotator Cuff aangetast. Verkalking treedt meer op bij vrouwen dan bij mannen.

Spierverkalking in de schouder wordt meestal veroorzaakt door een ongeval. Ook brandwonden kunnen de spierweefsels beschadigen en zo verkalking van spieren veroorzaken. De aandoening kan ook ontstaan als een erfelijke aandoening en treedt dan voor of kort na de geboorte op, zonder dat er een ongeval aan vooraf is gegaan. Spierverkalking doet zich soms voor wanneer spieren door verlamming langere tijd niet worden gebruikt. Deze aandoening komt meestal voor bij patiënten die ouder zijn dan 40 jaar, meer bij vrouwen dan bij mannen.

Bij spierverkalking heeft u last van matige of hevige pijn en zwelling van de aangetaste spier. Het kan ervoor zorgen dat u uw gewrichten moeilijker kunt bewegen. Bij lichamelijk onderzoek kunt u een zwelling voelen die in het begin pijnlijk is en later hard en gevoelloos wordt. Bij de erfelijke vorm van spierverkalking ontstaan in de vroege jeugd pijnlijke zwellingen in de rug, nek, ledematen, gewrichten en langs de ruggengraat.

Vroeger moest u onder het mes om spierverkalkingen te verhelpen. Tegenwoordig kan dit van buitenaf door middel van Shockwave-therapie. Met shockwave is het mogelijk om de verkalking te laten verdwijnen. Aan het lokaliseren van de verkalking gaat meestal een echografie vooraf. Of met shockwave-therapie de aandoening te verhelpen is, is van veel factoren afhankelijk. Het is in ieder geval nodig om met oefentherapie weer volledige functionaliteit van de arm terug te krijgen. De beweging van de schouder is immers al lange tijd niet goed. Na de oefentherapie wordt vaak aangeraden om zelfstandig te gaan trainen en om FysioFitness te gaan beoefenen.