Ziekte van De Quervain

Bij de duim, ter hoogte van de pols, bevinden zich pezen. Deze zijn verbonden met de strekspieren van de hand. Wanneer de pezen te weinig ruimte hebben, raken deze bekneld en dit geeft klachten. De Zwitserse chirurg Fritz de Quervain beschreef in 1895 deze aandoening van de pols. Het wordt met ingewikkelde woorden ook wel 'tendovaginitis stenosans van de eerste extensorpeesschede' genoemd.

De ziekte van De Quervain ontstaat door een irritatie of ontsteking in de peesschede. Dit is een met vloeistof gevuld buisje dat een pees omhult. Het kan ook zijn dat de pezen te weinig ruimte hebben in de peesschede en dat de klachten hierdoor ontstaan. De oorzaak van de ziekte van De Quervain is meestal een overbelasting, door eenzelfde beweging die telkens opnieuw herhaald wordt. Dit zorgt voor een overreactie ter plaatse, waardoor de ontsteking van de peesschede ontstaat. Mensen met reuma hebben meer kans op het ontwikkelen van deze aandoening.

De symptomen beginnen vaak met een doffe, branderige pijn aan de duimzijde van de pols. Als de ontstekingsreactie verder toeneemt, blijft de pijn niet meer beperkt tot de pols, maar zal deze zich uitbreiden richting onderarm en duim. Bij bewegen van de duim neemt de pijn toe en hoort u soms een krakend geluid. Door de toename van pijn merkt u dat u minder kracht in uw duim krijgt. U kunt zelf een inschatting maken of u de Ziekte van de Quervain hebt. Vouw uw duim in de handpalm terwijl u een vuist maakt. Als nu de hand bewogen wordt richting de pink neemt de voor u herkenbare pijn toe.

In onze praktijk doen wij meestal een echografie om de ernst van de peesonsteking te bepalen. Afhankelijk van de ernst en duur van de klachten zal eerst geprobeerd worden een operatie te voorkomen. Dat kan door een afneembare spalk om pols en duim. Ook met Shockwave-therapie kan soms een operatie kan worden voorkomen. De shockwave therapie is vooral gericht op het verminderen van de pijn en het versnellen van het herstel. Daarnaast wordt oefentherapie gegeven. Onder begeleiding van de therapeut houdt u hiermee controle op het herstelproces. Toch is er in sommige gevallen helaas een operatie noodzakelijk.