Trigger Finger

Tijdens het bewegen van de vingers worden de pezen voortdurend heen en weer getrokken. Er treedt nogal wat wrijving op tussen de pezen en hun omgeving, vooral als de pees over een gebogen gewricht wordt getrokken. Door de voortdurende wrijving ontstaat een zwelling waardoor de verdikte pees niet meer soepel door de peesschede kan bewegen. De peesschede is een met vloeistof gevuld buisje dat een pees omhult.

De oorzaak van een trigger finger is niet altijd duidelijk. De aandoening ontstaat soms na een zware inspanning of abnormaal gebruik van de hand. Wel komt de aandoening vaker voor bij patiënten met reuma, jicht en suikerziekte. Hier ligt waarschijnlijk een relatie tussen.

Doordat de pees niet meer soepel kan bewegen ervaart u een zogenaamde triggering. De pees blijft hangen waardoor buigen en strekken moeilijk verloopt. In ernstige gevallen blijft de vinger in een bepaalde stand staan. Strekken lukt dan alleen met hulp. U moet kracht uitoefenen om de verdikking terug te laten schieten en vaak hoort u daarbij ook een klikkend geluid. De zwelling is voelbaar door erop te drukken. Als u de vinger dan buigt, doet dit pijn.

De behandeling bestaat soms uit het geven van een injectie met corticosteroïden. Dit kan helpen de zwelling te verminderen. Als de klachten aanhouden, kan door middel van een operatie de peesschede verruimd worden. Met een echografie kan de trigger finger vastgesteld worden. Met de echo kunt u zien dat er een verdikking is in de peeskoker. Door de echo is de behandeling beter af te stemmen op uw klachten. Behandeling door middel van oefentherapie zal het herstel verder versnellen.