Tendinopathie

Wanneer de achillespees beschadigd is, noemen we dit een tendinopathie. Het is eigenlijk een soort slijtage proces (degeneratie) van de pees door overbelasting. Vooral hardlopers en sporters die veel springen zijn gevoelig voor achillespeesklachten, maar ook andere sporters kunnen er last van krijgen.

De achillespeesblessure wordt niet, zoals vroeger werd gedacht, veroorzaakt door een ontstekingsproces, maar door degeneratieve afwijkingen (achteruitgang in kwaliteit) van de achillespees. De (oude) benaming achillespeesontsteking klopt dan ook niet. Tendinopathie van de achillespees geeft de aandoening beter weer. Door vaak herhalende bewegingen bij hardlopen en springen komt tendinopathie van de achillespees aan het licht. De blessure komt met name voor bij recreatieve tennissers tussen de 35 en 45 jaar.

De klacht bestaat uit pijn die langzaam ontstaat. Eerst voelt u het 's morgens bij het opstaan of aan het begin van de training. Later is de pijn de hele training en vaak ook in rust aanwezig. De pijn voelt u vooral in het gebied 1½ tot 7 cm boven de hak. Vaak is hier ook een verdikking aanwezig. Wanneer u doorgaat met sporten bestaat het risico dat de blessure geleidelijk aan verergert met een mogelijke partiële of gehele ruptuur van de achillespees tot gevolg.

Bij dit soort klachten worden vaak de conservatieve behandelingen toegepast. Maar in onze praktijk hebben we hele goede resultaten met Shockwave-therapie. Met deze therapie zijn de klachten over het algemeen goed te verhelpen. De shockwave-therapie richt zich op pijnvermindering en het in gang brengen van het herstel en het bespoedigen van het herstel. Daarnaast heeft u dan oefentherapie onder begeleiding van de fysiotherapeut, om het herstelproces te controleren en te versnellen. Voordat we shockwave-therapie starten maken we een echo. Hiermee kan de precieze lokatie van de te behandelen plek vastgesteld worden. Wanneer de behandelingen en de oefentherapie zijn afgesloten blijft het wel belangrijk om klachten in de toekomst te vermijden. Uw fysiotherapeut kan u daarbij helpen.