Spit (acute rugpijn)

De oorzaak van lage rugpijn is niet altijd duidelijk. Zo kan het bijvoorbeeld ontstaan door overbelasting van de rug, een verkeerde beweging, zwaar en verkeerd tillen, blootgesteld worden aan lichaamstrillingen, een slechte lichamelijke conditie, langdurig in een gedraaide houding blijven, overgewicht of door te zware borsten. Het kan ook langzamer ontstaan, doordat je niet op je houding let, vaak lang moet zitten, zwaar lichamelijk werk hebt of te veel stress hebt.

Spit geeft een heftige acute pijn laag in de onderrug, die meestal stekend of schietend van aard is. daarnaast ervaar je een verstijfd gevoel rond de lage rug. je hebt een uitstralende pijn in de billen of bovenbenen.

Wanneer je je rug niet overbelast of juist te veel rust neemt, duurt de pijn vaak drie tot vijf dagen. Na deze periode kun je meer en makkelijker zonder of met minder pijn bewegen. Dit duurt ongeveer 3 weken. De tussenwervelschijf is dan hersteld De pijn neemt steeds meer af en je kunt meer en meer bewegen. Na drie weken is de tussenwervelschijf nog wel kwetsbaar. Het is dus zinvol om op te letten hoe je beweegt en tilt.

Spit kan het beste behandeld worden door je rug goed warm te houden. Beweeg zo veel mogelijk om je spieren soepel te houden. Probeer bijvoorbeeld een stukje te wandelen of te fietsen. Duren de klachten te lang of wil je sneller herstellen, dan kun je oefentherapie gaan doen onder begeleiding van de fysiotherapeut. Ook behandeling met EMTT kan helpen. Tevens kan door middel van massage van de rugspieren ervoor worden gezorgd dat de spieren ontspannen. Het is wel verstandig om na de oefentherapie te blijven trainen en bewegen. Je kunt dit bijvoorbeeld doen bij Fysio Fitness Beilen.