Snapping hip

De twee meest voorkomende vormen zijn: External snapping hip en Internal snapping hip. Bij External snapping hip beweegt de gezamenlijke peesband van de grote en kleine bilspieren, aan de buitenzijde van het bovenbeen, over het botuitsteeksel van het dijbeen. Bij de Internal snapping hip is de oorzaak een spier die ontspringt vanuit de wervelkolom en hecht aan de binnenzijde van het bovenbeen. Deze rolt over de heupkop of over het botuitsteeksel aan de binnenzijde van het dijbeen.

Bij een External snapping hip is er pijn aan de buitenzijde van het heupgewricht. U voelt een pijnlijke klik tijdens het hardlopen, met name bij het voorwaarts heffen en het naar binnen bewegen van het been. Bij een Internal snapping hip is er een pijnlijke hoorbare en voelbare klik in het gebied rond de lies aanwezig. Deze pijn voel je vooral tijdens en/of na activiteiten. Het is vaak een chronische klacht die begint met milde pijnlijke kliks. Het wordt erger in frequentie en intensiteit binnen enkele maanden tot jaren.

Als een snapping hip geen pijnklachten geeft, is behandeling niet nodig. Wanneer de snapping hip een onprettig gevoel oplevert, verminder dan de activiteiten waarbij het klikken van de heup voelbaar is. Daarbij kan de fysiotherapeut helpen. De behandeling zal vooral bestaan uit het rekken en versterken van de desbetreffende peesband. Als advies zal “actieve rust” voorgeschreven worden; activiteiten die de klachten veroorzaken moet je verminderen, maar blijf wel gewoon actief. Verder kan ook Shockwave en EMTT je herstel bevorderen.