Slijtage van de knie

Slijtage of atrose is een chronische en onomkeerbare aandoening van het gewrichtskraakbeen. Het komt het meest voor aan het kniegewricht. Deze vorm komt bij vrouwen drie keer zo veel voor als bij mannen. Belangrijk in de therapie is het aanpassen van de belasting aan de belastbaarheid.

Slijtage van de knie kan veroorzaakt worden door een ongeval waarbij er sprake is van een botbreuk die in het kraakbeen van het kniegewricht doorloopt. Ook wanneer een meniscus volledig wordt weggehaald, treedt in 75% van de gevallen na tien jaar slijtage op van dat deel van de knie waar de meniscus is verwijderd. Slijtage kan ook optreden na infectie en na een kapotte knieband. In de meeste gevallen is er geen oorzaak te vinden van de slijtage. Het ouder worden heeft wel effect op atrose. Hoe ouder u bent, hoe minder de kwaliteit van het kraakbeen. Hierdoor ontstaat er slijtage.

Slijtage van de knie veroorzaakt pijn. Bij een versleten knie treedt de pijn meestal op bij lopen, traplopen en lang staan. Fietsen levert in de regel veel minder klachten op. De pijn wordt in het begin niet veroorzaakt door het kraakbeen zelf of het onderliggende bot. De pijn wordt veroorzaakt doordat kleine stukjes kraakbeen die losraken van het gewricht door het gewrichtskapsel worden opgenomen en daar een ontsteking veroorzaakt. In het beginstadium treedt de pijn dan ook niet op tijdens een inspanning maar meestal enkele uren daarna. In een vergevorderd stadium is de pijn de hele dag door aanwezig en is meestal 's morgens het ergst als u op gang moet komen. Na een minuut of tien in beweging te zijn geweest worden de pijnklachten dan weer minder.

Kraakbeen laat zich niet afbeelden op röntgenfoto's. U kunt dus al jaren klachten hebben zonder dat dit op de röntgenfoto's wordt gezien. Vaak is het wel mogelijk om door middel van echografie al eerder de diagnose slijtage vast te stellen. Een eenduidige behandeling voor artrose bestaat nog niet. Belangrijk in de therapie is het aanpassen van de belasting aan de belastbaarheid. Therapie bestaat uit gewrichtssparende maatregelen (rust, hulpmiddelen), oefentherapie (versterking van de spieren rondom het gewricht geeft bescherming) en eventueel pijnstilling. Tenslotte bestaan er knieprothesen, waarmee het gehele gewrichtsoppervlak vervangen kan worden. Al vrij snel na de operatie begint de revalidatie. Oefentherapie is een heel erg belangrijk onderdeel van de revalidatie. De fysiotherapeut kan u begeleiden en de revalidatie versnellen. Ook is het na de revalidatie periode raadzaam om in beweging te blijven.