SLAP laesie

oorzaak

Een SLAP-laesie komt vooral voor bij werpsporters zoals honkballers en bij andere bovenhandse sporten zoals tennis en volleybal. Ook kan een SLAP-laesie ontstaan door bijvoorbeeld een val van de trap, waarbij iemand zich met de hand aan de leuning probeert vast te houden.

verschijnselen

De klachten bestaan meestal uit pijn voor op de schouder of diep boven in de schouder. De klachten kunnen uitstralen naar de rest van de arm en soms naar de nek of het schouderblad. De pijn is vooral aanwezig bij heffen van de arm en na inspanning.

behandeling

De behandeling van een SLAP-laesie hangt af van de mate van ernst van de laesie en klachten. Er kan worden gekozen voor een conservatieve of operatieve behandeling. Bij de conservatieve behandeling worden er specifieke oefeningen van de fysiotherapeut gegeven om de stabiliteit en kracht van de schouder te verbeteren.

Bij een operatie wordt er door middel van een kijkoperatie (artroscopie) de aanhechting van de bicepspees weer vastgezet aan het labrum van de schouder. Ook zijn er nog andere opties zoals het vastzetten van de biceps aan de voorzijde van de schouder of de bicepspees juist los te maken van de schouderkom. Mocht je terecht komen bij de orthopeed dan zullen alle opties met je besproken worden. Het herstel na een operatie duurt enkele maanden. De eerste weken wordt je arm ondersteund door een sling, maar mag je wel mobiliserende en pijn dempende oefeningen doen. Na ongeveer zes weken wordt er gestart met kracht- en stabiliteitsoefeningen om je schouder te trainen.