Hamstring ruptuur

Het grootste risico op een scheuring van de hamstrings loop je bij sporten waarbij je te maken hebt met een plotselinge inspanning in kracht of snelheid. Denk daarbij aan voetbal, sprongsporten, racket sporten en atletiek. Een hamstring blessure kan ook ontstaan bij langdurige, zware belasting zoals sporten waarbij de (loop)beweging veelvuldig en gedurende lange tijd wordt herhaald. Denk aan het trainen voor een marathon of een triatlon.

Bij een acute scheuring van de hamstring heb je een duidelijke pijn aan de achterzijde van het bovenbeen. Ook kun je krachtsverlies ervaren tijdens het (hard)lopen of het buigen van de knie tegen weerstand. Soms kan er sprake zijn van stijfheid en is het mogelijk dat er binnen 24 tot 48 uur een bloeduitstorting en / of zwelling te zien. Bij een forse blessure is er soms een kuiltje voelbaar. Bij de chronische, langdurige hamstring blessure is de pijn is vaak al een tijd aanwezig. Deze vorm komt minder vaak voor. De (pijn)klachten nemen in het verloop van de tijd in ernst toe. Blessures aan de hamstrings kunnen vaker kunnen voorkomen, waarbij ze soms in ernst toenemen en moeilijker verdwijnen.

De mate van de ernst van de spierscheur wordt uitgedrukt in graden: graad 1, 2 of 3. Graad 1 is een milde blessure. Er is een lichte verrekking en geen krachtsverlies. Graad 2 is een matige spierscheuring waarbij krachtsverlies optreedt. Graad 3 is een forse blessure: een totale ruptuur van de spier.

Wanneer een spier scheurt, scheuren er eigenlijk een aantal spiervezels bij elkaar. De genezing gaat redelijk snel, maar het weefsel is wel stugger dan de rest van de spieren. Daarom is het erg belangrijk om snel te beginnen met oefenen en niet alleen maar rust te nemen. Om aan je herstel te werken en adviezen te krijgen kun je terecht bij je fysiotherapeut.

Bij een blessure waarbij de spier volledig is gescheurd is een operatie meestal noodzakelijk. Goede medische hulp is vereist. Pas na de operatie kan heel voorzichtig weer met bewegen worden begonnen. Doe dit altijd onder begeleiding van een fysiotherapeut. Shockwave en EMTT kunnen het herstel bevorderen. Ook is het van belang om in beweging te blijven ook als het fysiotherapie traject afgesloten is. Dit kan bij Fysio Fitness Beilen.