Roeierspols

Bij een roeierspols is er sprake van wrijving van pezen in de hand, om precies te zijn op de kruising tussen de strekkers van de pols en de korte strekker van de duim. Deze kruising is te vinden op ongeveer vier centimeter van de pols richting elleboog. Hierdoor treedt een irritatie op die kan leiden tot ontsteking van de peesschede. De Engelse naam hiervoor is 'Oarsman's wrist' of 'Intersection syndrome'.

De roeierspols kan ontstaan bij mensen die regelmatig hun polsen met kracht gebruiken. Dit hoeven niet alleen roeiers te zijn. Bij een roeier is de oorzaak van deze blessure meestal overbelasting van de pees door kou, verkramping, door moeilijk water, of door een verkeerd afgestelde boot of riemen. Ook kan de pees overbelast raken door een verkeerde techniek.

Als u een roeierspols hebt, voelt u pijn bij het bewegen van uw pols of duim. Daarnaast kunt u een krakend gevoel ervaren als u uw pols of duim beweegt. Ook is de pols vaak opgezwollen, meestal bevindt de zwelling zich aan de duimzijde.

Vaak is het erg lastig om de diagnose roeierspols met zekerheid te stellen. Om de diagnose te ondersteunen en de exacte locatie van de ontsteking vast te stellen wordt er een echografie gemaakt. De fysiotherapeut zal in veel gevallen een spalk aanmeten. Bij ons in de praktijk hebben we echter ook hele goede resultaten met het behandelen van deze klacht door middel van Shockwave-therapie. De behandelingen zijn gericht op pijnvermindering en het herstel versnellen. Daarbij is het wel van belang om oefeningen te doen onder begeleiding van de fysiotherapeut.