Peesschedeontsteking

Pezen zijn vaste, witglanzende structuren die rond zijn of vlak. Een pees vormt de overgang van de spier naar het bot. Ze dragen de spieractiviteit over op het bot. Op sommige plaatsen loopt de pees door een peesschede. Dit is een met vloeistof gevuld buisje dat een pees omhult. Dit gebeurt op plaatsen waar de pees aan extreem grote wrijvingskracht blootgesteld wordt, bijvoorbeeld in de handen, polsen en schouder. Desondanks kan die wrijving toch zo groot worden dat de peesschede zelf geïrriteerd raakt.

Mogelijke oorzaken van peesschedeontsteking zijn bewegingen die u vaak achter elkaar herhaald. Bijvoorbeeld bij intensief computergebruik. Een ontsteking kan ook veroorzaakt worden doordat een pees ruw is geworden door een eerdere ontsteking. De peesschede kan als reactie opzwellen en ontsteken.

Een ontsteking aan een peesschede veroorzaakt allereerst pijn en irritatie. U voet een pijnlijke plek en er ontstaat een (zeer) warme, gezwollen, rood gebied boven de pees. Het rode gedeelte is gevoelig voor aanraking. Het gewricht waar de pees aan bevestigd is, is moeilijk te bewegen. U heeft last van stijfheid en in sommige gevallen hoort u bij het bewegen van de pees een zacht gekraak of geknisper. Dit geluid wordt 'crepitus' genoemd.

In onze praktijk zijn er goede resultaten geboekt bij het behandelen van peesschedeontstekingen. We maken daarvoor soms eerst een echografie om de locatie van de ontsteking exact te bepalen. De behandeling stemmen we daarop af. Met behulp van oefeningen onder begeleiding van de fysiotherapeut werkt u aan herstel. De functie van de pols zal dan weer terugkeren zodat u uw dagelijkse werkzaamheden weer spoedig op kunt pakken.