Peesaandoening in de schouder

Een schouder is een tamelijk instabiel gewricht, waardoor de schouderspieren vaak grote krachten moeten verwerken. Bij veel takken van sport, zoals werp- en racketsporten en sommige vormen van arbeid worden de spieren en vooral de pezen in de schouder te zwaar belast.

Bij een peesaandoening in de schouder gaat het vaak om de bovendoornspier (m. supraspinatus). De pees daarvan kan door bovenhandse bewegingen geïrriteerd raken. De pees van deze spier wordt namelijk ingeklemd tussen het schouderdak en de kop van de bovenarm. Het gevolg is dat de pees dik wordt. Hierdoor neemt de ruimte voor de pees nog verder af.

Wat u voelt is een pijn die vaak precies aan te wijzen is en in de buurt van een gewricht zit (de meeste pezen zitten namelijk daar aan het bot vast). Eerst voelt u de pijn na een zware inspanning en ebt het na een paar uur weg. Bij meer belasting wordt de pijn erger. Bij meer belasting wordt de pijn erger en komt het vaker voor. Nu kan ook in rust pijn optreden. Daarnaast wordt het bewegen van het gewricht steeds moeilijker en pijnlijker totdat ook dat niet meer gaat.

Er zijn verschillende manieren om aan het herstel te werken. Met name actieve oefentherapie werkt goed. Hierbij is ook aandacht voor een juiste techniek erg belangrijk. Bij ons in de praktijk hebben we goede resultaten geboekt met Shockwave-therapie bij peesaandoeningen in de schouder. Bij 90% van de patiënten was er na een aantal behandelingen al een belangrijk verschil aan te geven.