Pees scheuring

Rond de schouder zitten de uiteinden van vier spieren (pezen) die de arm laten bewegen, deze pezen worden samen de rotatorencuff van de schouder genoemd. In zo'n pees kan een scheur ontstaan. Om zeker te kunnen vaststellen dat het om een scheuring gaat, moet er een echo gemaakt worden van de schouder.

Een scheur in de pees komt meestal door een val of overbelasting bij het sporten, maar chronische irritatie kan ervoor zorgen dat de pees verzakt waardoor eerder dan normaal en scheuring optreed. Een andere oorzaak is slijtage door veroudering. Door een aandoening van de pezen en slijmbeurzen van de schouder kan een pees scheuren. Mensen die herhaalde bewegingen met de arm boven het hoofd maken, zijn gevoelig voor een peesscheuring.

Een peesscheuring in de schouder zorgt voor pijn, bewegingsbeperking en krachtverlies. De pijn is vooral voelbaar in de bovenarm bij het bewegen van de schouder en wordt ‘s avonds en ‘s nachts erger. Liggen op de schouder gaat vaak niet. Vaak ontstaat er een zwelling rond de schouder.

De behandeling hangt af van de ernst van het letsel en uw algehele conditie. Als één van de pezen van de rotator-cuff volledig gescheurd is, kan met een operatie de pees weer aan elkaar gehecht worden. De revalidatie duurt dan tussen de 3 en 6 maanden. De eerste fase van de revalidatie is altijd onder intensieve begeleiding van de fysiotherapeut, dit heet dan oefentherapie. U gaat dan de rotator-cuff versterken en verkeerde bewegingspatronen afleren. In een later stadium kunt u kiezen voor FysioFitness, dat is trainen op een meer zelfstandige manier, maar met de therapeut wel binnen handbereik.