Morton neuroom

De oorzaak van deze zenuwbeknelling in de voet is helaas nog niet goed bekend. Waarschijnlijk wordt de zenuw steeds opnieuw een beetje beschadigd, doordat het een beetje ‘klem’ komt zitten tussen de middenvoetsbeentjes. Hierdoor kan ook een slijmbeursontsteking ontstaan. Dit klem zitten kan ontstaan bij het dragen van te nauwe schoenen of te strak gips. Ook een doorgezakte voorvoet kan extra druk op de zenuwtjes geven. De risicofactoren voor het ontwikkelen van een neuroom van Morton zijn, het dragen van (te) nauwe schoenen (zoals bij zoals klimmen, schaatsen en skiën) of van (te) hoge hakken. Sporten waarbij veel op de voorvoet geland wordt (zoals bijvoorbeeld) hardlopen. Afwijkingen zoals een scheve grote teen (hallux valgus), stijve grote teen (hallux rigidus), doorgezakte voorvoet en platvoeten. Het komt veel vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, en meestal op middelbare leeftijd.

De belangrijkste klacht van een zenuwbeknelling in de voet is een (vaak verschietende) pijn. Meestal bestaan er pijnlijke tenen en zijn de middelste tenen het pijnlijkst. De pijn kan ook voelbaar zijn in de bal van de voorvoet bij het begin van de 3e en 4e teen (of 2e en 3e teen) met uitstraling (bijvoorbeeld een elektrische prikkeling) naar de genoemde tenen. De pijn in de tenen voelt als zenuwpijn, is brandend, stekend of wordt als kramp in de tenen ervaren. Er kan ook een verminderd, dof gevoel zijn in de tenen. Je kunt het gevoel hebben dat er 'iets zit' of dat er 'iets verschiet'.

behandeling

Bij klachten van een neuroom van Morton wordt bij voorkeur begonnen met een conservatieve (niet-operatieve) behandeling. Er zijn verschillende niet operatieve behandelingen die uw klachten kunnen verminderen. Een echografisch onderzoek kan zinvol zijn om goed in beeld te krijgen waar het probleem zich voordoet. Gefocusseerde shockwavetherapie kan helpen om de pijnklachten te verminderen. Daarnaast kan een podoloog je een schoenadvies, een steunzool of een schoenaanpassing aanmeten. Onze praktijk werkt samen met Stadtmuller. Op de beide locaties is Stadtmuller ook aanwezig.