Hielpijn (Fasciitis Plantaris)

Onder de voetzool loopt een dikke bindweefselband, de fascia plantaris. Deze band verbindt het hielbeen met de bal van de voet. Wanneer die band teveel of verkeerd belast wordt, spreken we van fasciitis plantaris. Omdat het de meest voorkomende oorzaak is van pijn in de enkelstreek, wordt fasciitis plantaris ook wel hielpijn genoemd. De blessure wordt regelmatig verward met hielspoor.

Fasciitis plantaris is een gevolg van overmatig gebruik van de voet. Door het naar binnen zakken van de voet wordt het peesblad (fascia plantaris) bij elke stap op uitgerekt. Hierdoor kunnen ontstekingen ontstaan bij de aanhechting op de hiel. Fasciitis plantaris komt het meest voor bij mannen tussen de 40 en de 70 jaar die voor hun werk veel moeten lopen of staan. Daarnaast hebben vrouwen die aan overgewicht lijden een verhoogd risico op deze aandoening. Ook problemen met de voet, zoals platvoeten of juist een hoge voetboog, kunnen ook tot ontsteking van de bindweefselband leiden. Hielpijn komt eveneens voor bij intensieve beoefenaars van (zaal-) sporten waarbij veel kracht komt te staan op het hielbeen. Een fasciitis plantaris kan op zijn beurt weer een hielspoor als gevolg hebben.

Wanneer u fasciitis plantaris heeft, voelt u vooral pijn aan de onderkant van de hiel. Deze pijn is 's morgens net na het opstaan, bij de eerste stappen, het hevigst. Naarmate de dag vordert, neemt de pijn af. Aan het einde van de dag is soms sprake van een doffe pijn aan de binnenkant van de hiel, die door rust verder afneemt. Gaat u daarna weer lopen, dan is er eerst geen pijn; deze komt geleidelijk op. De hiel kan rood zijn en enigszins opgezet. Op de voetzool, vlak bij de middenlijn, bevindt zich een punt dat extra gevoelig is als u erop drukt.

De behandeling van fasciitis plantaris is gericht op het verlichten van de pijn. Neem daarvoor in ieder geval voldoende rust. In onze praktijk hebben we erg goede resultaten met Shockwave-therapie. Vooraf maken we een echografie, om de juiste behandeling te kiezen. De meeste patiënten zijn na ongeveer twee maanden tot een jaar vrij van pijn. Daarnaast is het aan te bevelen inlegzolen te gebruiken om in de toekomst dezelfde klachten te voorkomen. Wij werken hiervoor samen met de podologen van Stadtmüller.