Gescheurde pees schouder - rotator cuff ruptuur

oorzaak

De scheurtjes in de rotator cuff kunnen geleidelijk ontstaan en kunnen te maken hebben met zware of herhaaldelijke bewegingen voor bijv. werk of sport. Plotselinge klachten ontstaan vaak als gevolg van een trauma zoals een val op de aangedane arm.

verschijnselen

Bij een cuff ruptuur heb je vaak pijn en minder kracht. De pijn wordt meestal aan de voorzijde van de schouder of in de bovenarm gevoeld. Bij een geleidelijk ontstaan van de klachten is de pijn in het begin vaak mild en verergeren de klachten bij bovenhandse activiteiten. Na langere tijd kunnen de klachten erger worden en ook aanwezig zijn bij lichte activiteiten of in rust. Je hebt dan vaak ook 's nachts pijn en hebt moeite om op de aangedane zijde te liggen. Andere klachten zijn stijfheid en minder bewegelijkheid. Je kunt dit merken aan moeite met haar kammen, bovenhandse bewegingen of je hand op de rug doen.

Als de scheur is ontstaan bij een val is er vaak plotseling acute pijn, een knappend geluid en direct zwakte van de arm.

behandeling

De diagnose van een rotator cuff ruptuur is gebaseerd op de symptomen, het lichamelijk onderzoek en aanvullend onderzoek zoals bijv. een echo of MRI. Een echografisch onderzoek kunnen we zelf doen bij ons in de praktijk.

Bij een partiele ruptuur is fysiotherapie vaak zinvol. Door het doen van oefeningen wordt de schouderfunctie in veel gevallen beter. Dit herstel kan enkele maanden kosten. Daarnaast zijn shockwavetherapie en EMTT een mogelijke behandelmethode. Operatief ingrijpen kan zinvol zijn bij een volledige cuff ruptuur. Bij jonge mensen die bovenhands werk doen of aan (top)sport doen, wordt deze beslissing soms sneller gemaakt dan bij ouderen. Je huisarts kan je doorsturen naar een orthopeed om de mogelijkheden te bespreken. Dit kan ook het geval zijn als je symptomen aanwezig blijven, ondanks fysiotherapeutische behandeling.