Frozen Shoulder

Bij een ‘frozen shoulder’ heeft u last van pijn en stijfheid in een schouder waardoor het bewegen van de schouder moeilijk wordt. Dit ontstaat door een ontsteking of irritatie van het kapsel rondom het schoudergewricht. Het kapsel wordt dik en trekt samen waardoor de ruimte voor beweging van de bovenarm afneemt. Deze aandoening kan zich aan één schouder voordoen of zich ook naar de andere schouder uitbreiden.

Een frozen shoulder kan bij iedereen optreden maar komt het meest voor bij vrouwen ouder dan 50 jaar en mensen met suikerziekte, hartproblemen en schildklieraandoeningen. Voordat u een frozen shoulder krijgt, heeft u meestal een slijmbeursontsteking, een langdurige irritatie van een pees (tendinose) of een ontstoken gewrichtskapsel gehad. Een ongeval of operatie zijn soms ook de oorzaak van een frozen shoulder.

De belangrijkste symptomen zijn onder meer pijn en stijfheid van de schouder. Hierdoor wordt het bewegen van de schouders moeilijk. Bij een frozen shoulder kunnen dagelijkse dingen zoals aankleden en autorijden zeer pijnlijk zijn. Soms treedt de pijn ook 's nachts op en kunt u er niet goed meer van slapen.

In de meeste gevallen is voor een frozen shoulder geen behandeling nodig omdat de aandoening vanzelf weer verdwijnt. Soms is het verstandig om van de schouder een echo te maken. Hiermee worden andere aandoeningen uitgesloten. Als er wel een behandeling nodig is, richt deze zich op het behouden van de beweeglijkheid van het schoudergewricht. Oefentherapie onder intensieve begeleiding van de fysiotherapeut kan ervoor zorgen dat schouderfunctie zich sterk verbeterd. Blijf na de therapie in beweging om de functie van de schouder goed te houden.