Etalagebenen

Claudicatio intermittens is een uiting van doorbloedingsproblemen in de benen als gevolg van slagaderverkalking (atherosclerose). Slagaderverkalking komt bij ieder mens voor, het is een onderdeel van het ouderdomsproces. De bloedvaten worden door de jaren heen minder elastisch en stugger en dikker. De binnenkant van de slagader raakt aangetast door het afzetten van vetten (cholesterol) en kalk, wat door het bloed vervoerd wordt. Hierdoor worden de bloedvaten steeds nauwer. Uiteindelijk kan er een flinke vernauwing ontstaan; een zogenaamde stenose. Op de plaats van de stenose kan er minder bloed passeren. Door de aantasting van de binnenkant van de slagader en de trage stroomsnelheid van het bloed kunnen zich bij zo’n vernauwing gemakkelijk stolsels vormen. Zo’n stolsel kan een vat uiteindelijk geheel afsluiten, dit heet een occlusie.

De pijnklachten doen zich meestal in de kuit voor, maar kunnen ook voorkomen in het bovenbeen of de heup/lies. Tijdens activiteiten waarbij deze spieren gebruikt worden zoals lopen zult u merken dat de pijn toeneemt tot het moment dat u moet stoppen. De klachten nemen binnen enkele minuten rust weer af. Daarna kunt u meestal weer verder lopen en zal dit patroon zich herhalen.

Onderzoek heeft uitgewezen dat het behandelen van deze klachten door de zogenaamde Gesupiviseerde LoopTherapie (GLT), de pijnvrije loopafstand soms met wel 200% kan verbeteren! De therapie zal 2 à 3 keer in de week plaatsvinden en bestaat uit oefeningen op voornamelijk de loopband waarbij u de pijn opzoekt en probeert deze te 'verleggen'. Daarnaast is het bevorderen van een gezonde leefstijl en medicatie van belang om de klachten te verminderen en het afremmen van de processen in de bloedvaten. Een combinatie van beide zorgt ervoor dat u weer verder kunt lopen, de conditie toe neemt en u zich fitter en gezonder gaat voelen.

Hoe kom ik in aanmerking voor deze therapie?

U moet via de huisarts een verwijzing naar de vaatchirurg hebben welke u onderzoekt en de diagnose vaststeld. De vaatchirurg bepaald of u in aanmerking komt voor deze therapie en zal u rechtstreeks naar ons verwijzen. Meer informatie vindt u op www.claudicationet.nl.