Bekkenpijn rondom de zwangerschap

Oorzaken

Zwanger of niet, alle bewegingen beginnen in het bekken. Van daaruit zetten we kracht om bijvoorbeeld een zware deur te openen, op te staan uit de stoel of iets op te tillen. Door de zwangerschap is er een hormoon in het lijf aanwezig waardoor banden, spieren, gewrichten en bloedvaten verweken. Dit is nodig om het kindje na 9 maanden te kunnen baren. Helaas zorgt dit ervoor dat het startpunt van bewegen, het bekken, op losse schroeven komt te staan. Om toch een vast punt te creëren zodat u kunt bewegen, gebruikt het lichaam spieren van de billen, bekkenbodem of de liezen. Omdat deze spieren daar niet voor zijn gemaakt, kunnen ze overbelast raken en ontstaan er pijnklachten in het bekken.

Bekkenpijn kan zich in veel verschillende vormen uiten. De één heeft klachten in de onderrug, een ander op het schaambeen en een derde in de bekkenbodem. Ook behoren bilklachten of uitstralingsklachten richting het bovenbeen tot bekkenpijn rondom de zwangerschap. Grofweg omvat bekkenpijn dus alle pijnklachten met of zonder uitstraling tussen de navel en knieën. Door deze pijnklachten zie je bij veel vrouwen een waggelende gang en dat ze moeite hebben met traplopen, opstaan uit een stoel en dat omdraaien in bed lastig is. Ook zijn lang zitten en lang staan vaak erg belastend.

De bekkenfysiotherapeut kan u helpen bij het verminderen van klachten rondom het bekken. De eerste ontmoeting zal bestaan uit een vraaggesprek om te achterhalen wat de klachten zijn. Vervolgens wordt aan de hand van een lichamelijk onderzoek een persoonlijk behandelplan opgesteld. De bekkenfysiotherapeut geeft u gerichte oefeningen en adviezen om pijnvrij te kunnen functioneren en de balans tussen belasting en belastbaarheid te herstellen. Indien nodig kan er worden samengewerkt met de verloskundige of gynaecoloog.