Artrose Elleboog

oorzaak

Ondanks veel onderzoek is niet bekend wat de precieze oorzaak van artrose is. Het staat wel vast dat er verschillende factoren van invloed kunnen zijn op het krijgen van artrose, zoals erfelijkheid, geslacht en overgewicht. Erfelijke aanleg speelt soms een rol bij het ontstaan van artrose. Als erfelijkheid meespeelt, zie je vaak dat mensen op jongere leeftijd artrose krijgen en vaak in meerdere gewrichten. Artrose komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Door een te hoog lichaamsgewicht worden je gewrichten extra belast. Ook maakt vetweefsel stofjes aan die de irritatie in het gewicht erger kunnen maken waardoor de pijnklachten kunnen verergeren. Mogelijk zorgen deze stofjes ook voor een versnelling van de afbraak van het kraakbeen. Naast de hierboven genoemde dingen zijn er ook andere factoren die het risico op het krijgen van artrose kunnen vergroten:

-verslechterde voedingstoestand van het gewricht door bijv. roken of vaatproblemen

-vroegere blessures in of rond een gewricht

-zware belasting zoals langdurig zwaar lichamelijk werk of intensieve (top)sport

-ontstekingsreuma zoals Reumatoïde Artritis

-een aangeboren afwijking

verschijnselen

Er kunnen pijnklachten aanwezig zijn in je elleboog en en je kunt last hebben van stijfheid. Met name bij het opstaan uit bed in de ochtend moeten de meeste mensen echt op gang komen. Bij meer beweging worden de klachten vaak minder erg.

Manuele therapie kan helpen om de bewegelijkheid van de gewrichten te optimaliseren. Daarnaast is het ook belangrijk om oefeningen te doen. Dit kan onder begeleiding van een fysiotherapeut. Oefentherapie kan bestaan uit spierkracht training en oefeningen om zo soepel mogelijk te blijven. Ook kun je je laten behandelen met EMTT. Deze nieuwe behandelmethode heeft vaak een goed effect op het verminderen van pijnklachten. Om ook op de lange termijn actief te blijven, kun je je oefenschema voortzetten bij de fysio fitness.