Achillespees beschadiging

De achillespees is de sterkste pees van het lichaam en bestaat uit drie kuitspieren. Als deze drie spieren samentrekken wordt er aan de achillespees getrokken en strekt de voet. Deze spieren worden dan ook gebruikt bij het wandelen, hardlopen, springen en sprinten. Hierbij kunnen de krachten in de achillespees oplopen tot zeven keer het lichaamsgewicht.

Peesbeschadiging is meestal het gevolg van sportblessures, bijvoorbeeld bij basketbal, hardlopen, wandelen en hoogspringen. Er wordt dan veel druk uitgeoefend op de kuitspieren en de achillespees. Wanneer de voetstand bij de landing van de voet op de grond niet optimaal is kan dat gevolgen hebben. U loopt meer risico op een achillespees beschadiging als u sprint, tegen een helling oprent, een trap oploopt of op de tenen staat terwijl u een groot gewicht optilt. Dit geldt vooral voor balletdansers.

Wanneer uw achillespees beschadigd is heeft u pijn in het gebied rond de hiel. De pijn verergert bij lopen en rennen. De trap op- en aflopen kan dan veel moeite kosten. Sommige mensen kunnen niet (goed) meer op hun tenen staan. Het gebied vlak boven de hiel, waar de pees zit, raakt opgezet, voelt warm aan en is gevoelig. De pijn is meestal ’s morgens het ergst. De huid over het aangedane gebied wordt dik als de klacht lang aanhoudt.

De behandeling van een beschadiging van de achillespees is er voornamelijk op gericht pijn te verlichten en ervoor te zorgen dat u zo snel mogelijk weer normaal kan functioneren. Voldoende rust is van groot belang voor een goede genezing, daarna wordt met fysiotherapie begonnen. In onze praktijk hebben we goede resultaten met de Shockwave-therapie voor achillespeesaandoeningen. Voordat we met de shockwave behandelingen gaan beginnen moet er eerst een echo gemaakt worden om zeker te weten wat er aan de hand is. De ervaring is dat na enkele behandelingen de pijn minder is geworden en het been weer meer belast kan worden. Daarnaast wordt er met oefentherapie het herstel gecontroleerd en verder versnelt. Na de revalidatie is het raadzaam om in beweging te blijven. Ook als de therapie afgesloten is.