Etalagebenen/ Claudicatio intermittens

Hoe komt het en wat kan ik er aan doen?

Claudicatio intermittens is een uiting van doorbloedingsproblemen in de benen als gevolg van slagaderverkalking (atherosclerose). Slagaderverkalking komt bij iedereen voor, het is onderdeel van het ouderdomsproces. Door de jaren heen worden bloedvaten steeds minder elastisch maar ook stugger en dikker. Door het afzetten van vetten (cholesterol) en kalk, raakt de binnenkant van de slagader aangetast. Hierdoor worden de bloedvaten steeds nauwer. Uiteindelijk kan er een flinke vernauwing ontstaan; een zogenaamde stenose. Op de plaats van de stenose kan er minder bloed passeren. Door de aantasting van de binnenkant van de slagader en de trage stroomsnelheid van het bloed kunnen zich bij zo’n vernauwing gemakkelijk stolsels vormen. Zo’n stolsel kan een vat uiteindelijk geheel afsluiten, dit heet een occlusie.

U kunt een behandeling volgen namelijk de: Gesupiviseerde LoopTherapie (GLT), deze therapie zal 2 tot 3 keer in de week plaatsvinden. De oefeningen bestaan voornamelijk uit lopen op de loopband waarbij u de pijn opzoekt en probeert deze te 'verleggen'. Daarnaast is het bevorderen van een gezonde leefstijl en medicatie van belang om de klachten te verminderen en het afremmen van de processen in de bloedvaten. Een combinatie van beide zorgt ervoor dat u verder kunt lopen, en u fitter en gezonder gaat voelen.

Behandeling bij Fysio Centrum Klijndijk

Er zijn een aantal behandelingen die kunnen worden toegepast bij claudicatio.

Looptraining: Fysiotherapie voor claudicatio begint vaak met looptraining. Dit omvat gestructureerde oefeningen waarbij de patiënt loopt totdat de pijn begint, dan stopt om te rusten, en vervolgens weer begint te lopen wanneer de pijn afneemt. Dit helpt de patiënt om de afstand die ze kunnen lopen zonder pijn te vergroten.

Krachttraining: De fysiotherapeut kan specifieke oefeningen aanbevelen om de spierkracht in de benen te verbeteren. Sterkere spieren kunnen helpen bij het verminderen van de pijn bij het lopen.

Conditietraining: Het opbouwen van algemene fysieke conditie kan ook helpen. Dit kan onder andere oefeningen op een hometrainer of een loopband omvatten, waarbij de intensiteit geleidelijk wordt verhoogd.

Advies over leefstijl: Fysiotherapeuten kunnen patiënten adviseren over gezonde leefstijlveranderingen, zoals stoppen met roken, het verbeteren van de voeding en het beheersen van risicofactoren voor vaatziekten, zoals hoge bloeddruk en diabetes.

Houding en ganganalyse: Fysiotherapeuten kunnen de houding en het gangpatroon van de patiënt evalueren en corrigerende technieken aanbevelen om de belasting op de benen te verminderen tijdens het lopen.

Compressietherapie: Het dragen van compressiekousen kan de bloedstroom in de benen verbeteren en symptomen verminderen.

Educatie: Patiënteneducatie is essentieel. Fysiotherapeuten kunnen patiënten voorzien van informatie over hun aandoening, hoe ze hun symptomen kunnen beheren en hoe ze de voorgeschreven oefeningen thuis kunnen uitvoeren.

meer weten?

Wilt u meer weten over Claudicatio Intermittens (etalagebenen), of heeft u nog vragen? Voor vragen klik op 'contact', voor meer informatie over claudicatio Intermittens? Klik dan op 'Claudicatio'.