Fysio Centrum Beilen is een dynamische praktijk met een scherp oog voor nieuwe ontwikkelingen.
logo PlusPraktijk

Klachtenwijzer

Spierscheuring schouder

Een spierscheur kan variëren van een klein inwendig scheurtje, zonder krachtverlies van betekenis, tot een volledig afscheurde spier.. De meeste spierscheuren ontstaan in het begin van de training na onvoldoende warming-up, of tegen het eind van een (zware) training of wedstrijd bij vermoeidheid. Acute, hevige pijn is de voornaamste klacht. Het is verstandig om na een blessure te starten met oefentherapie. Hierdoor worden de spieren weer versterkt. Het is van belang om na de therapie in beweging te blijven.

Meer informatie Behandelingen

Spierscheuring

De meeste spierscheuren ontstaan in het begin van de training na onvoldoende warming-up, of tegen het eind van een (zware) training of wedstrijd bij vermoeidheid. Vooral bij explosieve sporten ontstaan regelmatig spierscheuringen. Bij een spierscheuring, kan een spier zijn ingescheurd maar soms ook volledig doorgescheurd.

Bij een spierscheur voelt u onmiddellijk een vlijmscherpe hevige pijn op een specifieke plek. Bewegen is zeer pijnlijk. Deze blessure wordt vaak verward met zweepslag. Dat komt doordat de pijn bij het optreden van een spierscheuring als een zweepslag (coupe de fouet) aanvoelt. Bij een volledige scheur kunt u een inkeping (knoopsgat) zien en voelen op de plaats van de blessure. Spierscheuren gaan ook vaak gepaard met bloeduitstortingen. De verwonde spier kan plotseling onwillekeurig samentrekken (spasmen). Dat gaat samen met hevige pijn.

Vaak is het lastig te bepalen of de pijnklachten komen door een 'normale' verrekking of dat het gaat om een scheuring van de spier. Om dit zeker te weten kan er een echo gemaakt worden. Hiermee worden andere blessures uitgesloten en kan de behandeling op maat worden gegeven. Het is verstandig om na een blessure te starten met oefentherapie. Hierdoor worden de spieren zodanig versterkt, dat zij weer volledig te belasten zijn. De oefeningen verschillen per spierblessure en per persoon. Over het algemeen is het zo dat u na 4 tot 6 weken weer voorzichtig kunt sporten.